

Vozidla Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO) budou vybavena novými moderními palubními řídícími systémy. Ty umožní trolejbusům a autobusům rozsáhlou komunikaci se světelnými křižovatkami, s řídícím dispečinkem a přinesou také spoustu důležitých informací z provozu. Do praxe se dostanou v následujících 12 měsících a na jejich pořízení získala DSZO dotaci z fondu Evropské unie.
„Nové palubní počítače nahradí ty současné, které jsou již v určitých ohledech zastaralé. Pomůžou nám ještě efektivněji reagovat na potřeby provozu a našich cestujících. Jejich pořízení si vyžádala i právě realizovaná modernizace šestačtyřiceti světelných křižovatek ve Zlíně. Proto jsme rádi, že se nám podařilo uspět s žádostí o dotaci. A jsme vděční za to, že naši zřizovatelé, tedy města Zlín a Otrokovice, modernizaci světelných křižovatek umožnili, protože nám to poskytlo možnost modernizovat naše vybavení,“ prohlásil Josef Kocháň, ředitel DSZO.
Pořízení palubních řídících systémů vyjde na částku přesahující 35 a půl milionu korun. „Více než 30 milionů korun pokryje dotace, kterou jsme získali z fondu Evropské unie, takže finanční spoluúčast naší dopravní společnosti bude pouze kolem 5,3 milionu korun,“ upozornil Jaromír Schneider, který má v DSZO na starosti oblast dotací.
Nové palubní počítače budou praktickou pomocí pro řidiče vozidel MHD. Zůstanou jim všechny přednosti těch v současnosti používaných, jakými jsou například zobrazování jízdního řádu dané služby nebo poskytování informací o zpoždění či provozních podmínkách, navíc nabídnou řadu dalších funkcí. „Budou lépe komunikovat s modernizovanými křižovatkami, zajistí vozidlům MHD takzvanou preferenci na křižovatkách. Což znamená, že při stání v zastávkách budou mít řidiči lepší přehled o nejbližším semaforu, takže pokud na něm bude zanedlouho svítit červená, budou moci zůstat na zastávce a umožnit tak případným dalším cestujícím nástup do vozidla. Na podobný systém jsou naši řidiči již zvyklí. Při jízdě bude nový palubní počítač také komunikovat s křižovatkou a zajistí vozidlu MHD průjezd delší zelenou. Rozšířením systému takto komunikujících křižovatek s trolejbusy a autobusy dojde ke zlepšení plynulosti provozu MHD a řidiči pak nebudou muset reagovat na nenadálou červenou prudkým brzděním,“ konstatoval Ondřej Vašulka, vedoucí dopravního úseku DSZO.
Všechny přednosti nových palubních řídících systémů bude možné využívat nejprve ve Zlíně, kde bude brzy dokončena modernizace světelných křižovatek. Později se připojí i Otrokovice, kde budou světelné křižovatky také postupně modernizovány.