Cestující v MHD by měli počítat s tím, že vozidlo může prudce zabrzdit, a měli by vždycky sedět nebo se pevně držet madel. K pádům cestujících v trolejbusech a autobusech dochází čas od času i ve Zlíně a Otrokovicích a jejich následkem mohou být zranění.
Zatímco prudké brzdění osobního automobilu nezpůsobí jeho připoutané posádce zpravidla žádné problémy, pro cestující v autobusu nebo trolejbusu MHD to může být vážné ohrožení. Zejména pro osoby, které ve vozidle právě stojí, přecházejí a pevně se nedrží. Při nečekaném zabrzdění s intenzitou zpomalení přes 2 m/s2 dochází k pádům lidí ve vozidlech MHD a nezřídka také k jejich zranění v podobě tržných ran, otřesů mozku či zlomenin.
„Například od začátku letošního roku evidujeme v MHD ve Zlíně a Otrokovicích dva pády cestujících se zraněním v trolejbusech a tři v autobusech. To jsou případy evidované jako dopravní nehody, kdy na místo vyjížděla zdravotnická záchranná služba, dispečer DSZO a policie,“ informoval vedoucí dispečer DSZO Jan Tesař.
Pokud dojde k pádu cestujícího se zraněním ve vozidle MHD, zjišťují se konkrétní příčiny prudkého brzdění a zavinění této situace. Analyzuje se záznam tachografu vozidla i záznam z kamery, která sleduje a nahrává provoz před vozidlem. Proč řidič trolejbusu nebo autobusu prudce brzdil na poslední chvíli? „U nás v poslední době nemáme případy, že by nějaký chodec vstoupil v bezprostřední blízkosti do dráhy vozidla MHD, jako se to stalo v minulých dnech například v Ústí nad Labem, ale setkáváme se s tím, že jiný účastník silničního provozu nebezpečně předjíždí a vtlačí se před náš vůz, takže hrozí kolize,“ popisuje zlínské zkušenosti Jan Tesař. Apeluje na motoristy, aby kolem vozidel MHD projížděli s větší opatrností, protože zastavit na krátkou vzdálenost mnohatunový trolejbus plný lidí je mnohem těžší než zabrzdit osobní automobil.
„Jsou ale i situace, kdy si za pád ve vozidle může sám cestující, protože se nedržel, což je jeho povinnost podle přepravních podmínek. Lidé by měli počítat s tím, že řidič občas nemá jinou možnost než prudce šlápnout na brzdu, aby zabránil střetu s jiným účastníkem silničního provozu. Pokud lidé ve vozidle sedí nebo se pevně drží madla, zpravidla se nic nestane,“ říká dispečer DSZO. K většině pádů také dochází v blízkosti zastávek, kdy se cestující už přesunují ke dveřím nebo si teprve hledají sedadlo. „Je proto bezpečnější vstávat ze sedadla, až když vůz stojí. Starší a méně pohybliví cestující by měli nastupovat a vystupovat předními dveřmi, aby o nich řidič věděl. A není ani rozumné, když lidé až po výjezdu ze zastávky přecházejí přes celý trolejbus či autobus, aby se dostali na vzdálené sedadlo, které třeba pro sebe považují za oblíbené,“ dodal Jan Tesař.