

Autobus či trolejbus posílá data a semafory trase linky MHD na ně dynamicky reagují. Výsledkem je rychlejší průjezd křižovatkami, kratší čekací doby a větší spolehlivost… Chytrou technologii, jenž tyto výhody umožňuje, prezentovala společnost HERMAN na nedávné konferenci Car 2 Car Forum v německém Ludwigsburgu, která patří k nejvýznamnějším událostem v oblasti inteligentních vozidel a kooperativních dopravních systémů. Jde o stejnou technologii, kterou začne v následujících 12 měsících využívat i Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO).
S trochou nadsázky se dá říci, že systému HERMAN se v Ludwigsburgu tleskalo ve stoje. O své funkčnosti a výhodách přesvědčil účastníky zejména při demonstrativní ukázce, při které vozidlo MHD posílalo v reálném provozu data semaforům a ty na ně pružně reagovaly. „Naše účast na Car 2 Car Forum potvrdila, že technologie, na kterých pracujeme, mají přímý dopad na efektivitu, komfort a ekologii veřejné dopravy. Jsou plně připravené pro nasazení ve smart cities nejen v Německu, ale i v dalších evropských městech, která chtějí modernizovat své dopravní systémy a zlepšit mobilitu občanů,“ uvedla společnost HERMAN.
DSZO má v souvislosti s připravovaným nasazením této technologie velká očekávání. Ve stále houstnoucí dopravě ve Zlíně a Otrokovicích má být účinným pomocníkem, který pomůže zachovat plynulost provozu, dodržování jízdních řádí a zajistit také vyšší komfort cestujícím i řidičům vozidel MHD. „Technologii HERMAN jsme vybrali po pečlivé úvaze a po vyhodnocení všech důležitých parametrů. Je potěšující se dozvědět, že se líbila i na tak prestižní konferenci jakou je Car 2 Car Forum,“ konstatoval Josef Kocháň, ředitel DSZO.
Nespornou výhodou pořizovaného systému je, že mu zůstanou všechny přednosti toho, který už DSZO řadu let využívá. Jde například o zobrazování jízdního řádu dané služby nebo poskytování informací o zpoždění či podmínkách v provozu. „K nim dostaneme k dispozici řadu nových funkcí. Tou hlavní je, že našim vozidlům zajistí takzvanou preferenci na křižovatkách. Což znamená, že při stání v zastávkách budou mít řidiči lepší přehled o nejbližším semaforu, takže pokud na něm bude zanedlouho svítit červená, budou moci zůstat na zastávce a umožnit tak případným dalším cestujícím nástup do vozidla. Při jízdě pak bude systém aktivně komunikovat s křižovatkou a zajistí trolejbus či autobusu průjezd delší zelenou,“ sdělil Ondřej Vašulka, vedoucí dopravního úseku DSZO.
Nasazení nové technologie umožňuje právě realizovaná modernizace šestačtyřiceti světelných křižovatek ve Zlíně, na které naváže postupná modernizace světelných křižovatek v Otrokovicích. „Za tyto investice je potřeba našim zřizovatelům, tedy městům Zlín a Otrokovice, poděkovat. Díky nim můžeme významně modernizovat své vybavení,“ prohlásil Josef Kocháň.
DSZO si technologii od společnosti HERMAN pořídí s významným přispěním evropské dotace. Ta pokryje více než 30 milionů korun z celkových nákladů přesahujících 35 a půl milionu korun.
S využitím TZ HERMAN. Další informace k Car 2 Car Forum lze nalézt na https://www.busportal.cz/clanek/herman-na-car-2-car-communication-forum-v-ludwigsburgu-21142