Pět metrů nad zemí, často v blízkosti elektrických vodičů pod napětím 600 voltů a ještě za tmy uprostřed noci. I takto vypadá práce montérů trolejového vedení. V poslední době pracovali ve Zlíně na třídě Tomáše Bati v blízkosti točny Antonínova, letos se ještě chystají do Štefánikovy ulice.
Zatímco se město ukládá ke spánku, skupině mužů v montérkách začíná perná směna. Noční čas s poklesem intenzity silničního provozu je tou nejvhodnější dobou pro náročné práce na trolejovém vedení.
Během prázdnin a ještě asi do poloviny září budou montéři Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice vyměňovat nad nejrušnější silnicí I/49 v prostoru odbočení na točnu Antonínova nosné dráty a izolaci trolejového vedení.
Tento úsek trakčního vedení je v provozu od roku 2011. Jako každé technické zařízení podléhá opotřebení a povětrnostním vlivům. „Proto zajišťujeme pravidelné prohlídky trolejového vedení, kontrolu stavu izolačních kusů a stavu nosných lan a napájecích kabelů a svodičů přepětí. To lze z větší části dělat za běžného provozu. Zjištěné nedostatky a závady se pak odstraňují za napěťové výluky. Naše technika vytváří překážku v dopravě a v extrémně zatížených místech musíme pracovat v nočních hodinách, kdy se silniční provoz snižuje,“ vysvětluje vedoucí elektrotechnického úseku DSZO René Jurča.
Montéři pracuji na trolejovém vedení, které je zavěšeno ve výšce přibližně pěti metrů nad zemí, zpravidla od 23 do 4 hodin ráno. V lokalitě jsou nasazeny čtyři montážní plošiny a až dvanáct pracovníků. Jsou vybaveni reflexními vestami a montérkami s vysokou viditelností a reflexními pruhy. Na hlavách ochranné přilby, svítilny čelovky, trolejové vedení nasvěcuje přenosný akumulátorový LED reflektor. Překážka na silnici je označena majáky, světelnou alejí na vozidlech a přenosnými kužely. Někdy je nutné řídit provoz projíždějících aut i přímými pokyny pracovníků.
Všichni musí splňovat pro práci s elektrotechnickým zařízením zákonné požadavky. Musí být vyučeni v oboru elektro a každé tři roky absolvovat přezkoušení znalostí drážní vyhlášky pro práci na trakčním zařízení.
Podobná rozsáhlejší obnova nosného systému trolejového vedení čeká montéry DSZO letos ještě jedna – ve Štefánikově ulici. „Do práce se tam pustíme ale až v podzimním období, za nižších venkovních teplot, kdy lidé v obytné zástavbě nebudou spát s otevřenými okny, aby je naše technika a pracovní ruch nerušily ze spánku,“ dodal René Jurča.
Ve Zlíně a Otrokovicích se pracovníci DSZO starají dohromady o 64 kilometrů (jednostopého) trolejového vedení.